Elektromos autók
Norvégia úttörő szerepet tölt be a zéró emissziós közlekedésre való áttérésben. A norvég sikertörténet leginkább az állami támogatásoknak köszönhető. Az elektromos és konnektoros hibrid járművek együttesen már ma is 50%-os piaci részesedéssel rendelkeznek.
A 2014 és 2019 között a regisztrált elektromos személyautók száma 574,5%-kal emelkedett a norvég Statisztikai Hivatal (SSB) szerint. 2019-ban az eladott új autók 42,4%-a elektromos autó volt, tehát az emberek egyre nagyobb hányada választja az elektromos autót. Jelenleg több mint 260 ezer elektromos autót tartanak nyilván. A növekedéssel párhuzamosan azonban visszaszorulóban vannak az ösztönző támogatások.
Története dióhéjban
1989-ben az A-ha zenekar és az NGO Bellona közös erővel népszerűsíteni kezdte az elektromos autókat Norvégiában. Frederic Hauge igazgatónak nagy bürokráciával kellett megküzdenie, hogy regisztrálják az első elektromos autóját. A gépjárművel kb. 45 km-t lehetett megtenni, és két ember tudott vele utazni.
1994-ben a PIVCO nevű norvég gyártó sikeresen üzemeltet 12 elektromos autót a Lillehammerben rendezett téli olimpia során.
1995-ben létrehozzák a Norvég Elektromos Járművek Társaságát.
1996-ban csökkentik a regisztrációs adót, 2000-ben céges autó kedvezmény jár utánuk, 2001-ben 0%-os ÁFA.
2003-ban Oslo körzetében hozzáférést kapnak az elektromos autók a buszsávokhoz, melyet 2005-ben véglegesítenek és kiterjesztenek.
2009-ben a Transnova program keretén belül rengeteg töltőállomás épül.
2012-ben már 10 ezer elektromos autó található az országban.
Tavaly a legkeresettebb autó a Tesla Model 3 volt, melynek piaci részesedése elérte a 11%-ot.
Töltőinfrastruktúra
A hosszabb távú utazások kizárólag jól szervezett töltőhálózat mellett lehetségesek. Norvégiában több mint 10 ezer nyilvános töltőpont található, melyek közül több mint 1500 villámtöltő. 2017-ben a kormány elindított egy programot, amely szerint Norvégia főútjain 50 km-enként legalább kettő, több töltőponttal rendelkező villámtöltő állomás létrehozását finanszírozza. Finnmark és Lofoten kivételével Norvégia összes főútján sikeresen megépültek a villámtöltő-állomások. Sok bevásárlóközpont parkolójában is van már lehetőség a töltésre.
Több telefonos alkalmazás is van (pl. PlugShare), amiben láthatjuk a töltőállomásokat. A töltőállomások nem csak Norvégiában, hanem világszerte könnyen elérhetők. Hosszabb utazás esetén ezen az oldalon részletesen meg lehet tervezni a töltéseket. Telefonos applikációként is elérhető. Van, hogy a töltési árakat is kiírja.
Otthon is kényelmesen tölthetjük autónkat. Az otthoni töltő beszerelési díja 13500 kr körül kezdődik, mely tartalmazza a töltőt és a munkadíjat (ha nincs szükség nagyobb átalakításra). Érdemes több céget is felkeresni, mert mindenki más díjjal dolgozik. Nem csak csomagban, de külön is meg lehet vásárolni a töltőt, amit utána egy villanyszerelő beköt. A rendes konnektorról való töltés nem ajánlott, mert tűzveszélyes. Egy-két alkalommal lehet így tölteni az autót, de hosszú távon veszélyes lehet. A konnektoros töltésre vonatkozóan is vannak előírások.
Lehetőség van a töltőt beszereltetni részletfizetésre is (pl.: Lyse).
A norvég autós adórendszer
Norvégia célja, hogy 2025-re az összes eladott új gépkocsi nulla kibocsátású jármű legyen. Az új autók beszerzéséhez kapcsolódó adókat a tömeg, a CO2 és a NOx-kibocsátás figyelembevételével számítják ki. Az adó progresszív, ezért a nagyméretű és magas károsanyag kibocsátású autók megvásárlása nagyon drága. Az utóbbi években ezt az adónemet fokozatosan úgy módosították, hogy egyre nagyobb hangsúlyt fektessenek a kibocsátásra és egyre kevesebbet a súlyra. Az alábbi példa egy elektromos típus adózását hasonlítja össze egy hasonló benzines autóval, így látható, hogyan teszi a norvég adórendszer versenyképessé az elektromos autókat
Az elektromos autó főbb előnyei
-
A kompjáratok kedvezményes áron vehetők igénybe
-
Fizetős utakon jelentős díjkedvezmények
-
Az elektromos autók parkolási díját helyi szinten szabályozzák, de az ár kedvezőbb, mint a diesel/benzines autók esetében
-
A céges autók gépjárműadó kedvezményt kapnak
-
Régebben mindenképp olcsóbb volt az üzemeltetési költség (üzemanyag vs. elektromos áram), azonban a jelenlegi áram árak mellett ezt már nem lehet kijelenteni
-
Olcsóbb szervizköltségek
Példa: Volkswagen csoportos autónál első szerviz kb. 5-6000 kr, elektromos Hyundai Kona szerviz 1200 kr, Tesla Model 3-nak nincs szervizintervalluma. Motor és akkumulátor garancia általában hosszú, nincs motorkarbantartás, nincs olajcsere. Valós karbantartás: fékek, klíma, ablakmosó folyadék
-
Környezetkímélőbb, kisebb lég- és zajszennyezés
-
2021. január 1-től sajnos már az elektromos autók után is meg kell fizetni az éves gépjárműadót (trafikkforsikringsavgift), melynek díja 5,85 NOK naponta (vagyis 2 135 NOK az évi 365 napra).
Az elektromos autó főbb hátrányai
-
Az akkumulátor csere komoly költségekkel jár (80-100 ezer kr) és terheli a környezetet
-
A Föld lítium készlete is korlátos, így nem lenne megvalósítható az az elképzelés, hogy a világon minden autóban lítium akkumulátor legyen
-
A magas elektromos energia igényű kényelmi funkciók (pl. klíma) képesek drasztikusan csökkenteni az akkumulátor kapacitását
-
Norvégián kívüli kevésbé kiépített töltőhálózati infrastruktúra
Autóvásárlás
Ha autókereskedésből vásárolunk autót, akkor a kereskedés intézi a hitelt és az adminisztrációt. Szerződéskötés után már vihető is az autó. Személyi szám és adóbevallás szükséges hozzá. Amennyiben nem rendelkezünk vele, úgy kicsit hosszabb a folyamat. Ha magánszemélytől vásárolunk, úgy nekünk kell bankhitelt kérvényeznünk. Érdemes több bank online ajánlatát is kikérnünk. Általában 3 havi munkabérpapír és adóbevallás szükséges hozzá.
Elektromos autó vásárlásnál a legfontosabb, amit meg kell nézni, hogy mennyit tud elmenni az autó egy feltöltéssel. Erre a legfontosabb mutató a WLTP (World Light Vehicle Test Procedure). Minden autógyártó ez alapján adja meg a hatótávot. Elektromos autó vásárlásánál az ár mellett mindenképp érdemes mérlegelni azt is, hogy mennyit lehet elmenni vele. Ezt a Norvég Autóegyesület (Norges Automobil Forbund) minden évben elvégzi és publikálja az aktuálisan kapható elektromos autókkal: Rekkeviddetest vinter 2020
Tippek egy magyar autószerelőtől
-
Elektromos autóból újat, vagy olyat érdemes venni, ami eddig csak pár ezer km-t futott.
-
Újonnan az autószalonból kihozva elveszti értékének kb. 10%-át, ezért néha jobb lehet egy 2-3 ezer km-t futott autót vásárolni ár-érték arányban.
-
Mindig járjunk utána a WLTP mutatónak, és vessük össze az igényeinkkel.
-
A WLTP hatótáv egy teszt körülmények között beállított mutatószám. Amennyit a gyártó megad WLTP hatótávként, annyit soha nem tud elmenni egyetlen autó sem, átlagban 18,5%-al kevesebb a valós hatótáv.
-
Télen az elektromos autóknak mindig magasabb a fogyasztásuk, mint nyáron.