top of page
Használt autó vásárlása

A norvég használtautó-piac rettentően szétszórt és hektikus. Nagy távolságok vannak országon belül, ami roppantul megnehezíti mind az autó eladását, mind a vásárlást. Sokszor komoly költségei vannak annak, ha szeretnénk megnézni egy autót élőben is.

Használt autót nagyon alacsony eladási áron is hirdetnek, de rengeteg olyan autó van, amelyik el sem indul.

 

A norvég kocsiknál három komolyabb hibaforrásra lehet számítani:

  • karbantartás hiánya, a magas szervizóradíjak miatt

  • kipufogórendszer- vagy katalizátorhiba, mert az alacsony megengedett legnagyobb sebesség miatt az autók jószerivel alapjáraton üzemelnek

  • üzemanyag-ellátási problémák a kifogyó üzemanyag miatt

bruktbil.jpg

Az adásvételi rendszer viszont le van egyszerűsítve és nagyon felhasználóbarát. A használt autók hirdetéseit a FINN oldalán vagy Facebook csoportokban találhatjuk meg. Mindig alaposan olvassuk el a hirdetés szövegét, mert gyakoriak az aukciós eladások is.

 

Az adásvételi szerződést akár online is ki lehet tölteni, erre találhatóak kész szerződésminták a NAF vagy a Fobrukerrådet oldalán. A szerződés aláírását követően történik a vételár kifizetése és a kulcsok átvétele. Kereskedésből vásárolva lehetőség van hitelfelvételre, autó beszámítására, viszont kicsit hosszabb időbe telhet az adminisztráció.

Tippek használt autó vásárlásakor

  • Végezzünk költségkalkulációt, hogy milyen járulékos költségekkel kell majd számolnunk (biztosítás, úthasználati díj, üzemanyag, szervizelés költségei, éves díj [Trafikkforsikringsavgift] stb.)

  • Alaposan olvassuk el a hirdetést, importált-e az autó, szervizkönyvezett-e stb.

  • Kereskedésekben általában megbízható autókat árulnak, de lehet kérni NAF vizsgát díjfizetés ellenében, és részletes átvizsgálásra került az autó. Magánszemélytől vásárolva akkor érdemes szakembert bevonni, ha komoly értékű autóról van szó.

  • Vigyük el az autót próbaútra, ha van rá lehetőség

  • Járjunk utána, hogy van-e még érvényes garancia az autóra, illetve ha kereskedésből vásárolunk, kapunk-e meghosszabbított garanciát

  • Nézzük meg, hogy van-e hitel az autón

  • Nézzük meg rendszám alapján az autó járműadatlapját több évre visszamenőleg.

 

Az adásvétel hatálybalépésétől kezdve a vevő felelőssége a gépjármű biztosítása. A hatálybalépés ideje, amikor mindkét fél jóváhagyta az értesítőt. Ha ezt elmulasztjuk, akkor minden biztosítás nélküli nap után bírságot kell fizetnünk.

Teendők autó adásvételkor

1. Az eladó és a vevő személyazonosságának ellenőrzése.

2. Az eladó felelőssége egy adásvételi értesítő küldése (Salgsmelding/Notification of Sale) a vevőnek, amit online kell megtenni.

3. A vevő egy SMS-t kap és meg kell erősítenie az adásvételt.

4. Az eladónak el kell távolítani az AutoPASS készüléket, amennyiben rendelkezett vele. A biztosítás automatikusan törlődik az adásvétel hatálybalépésekor. Ez akkor van, mikor az adásvételt az eladó és a vevő is jóváhagyta.

5. Az átírás költsége (omregistrering) a vevőt terheli.

6. Az átírási díj befizetése után az új tulajdonos automatikusan kapja meg a forgalmit két példányban (Vognkort/Vehicle Registration Certificate). Ebből az egyiknek az autóban a helye, a másik otthon várja lefűzve, míg eladjuk majd az autót.

Reklamációs jog

A fogyasztóvédelmi törvény reklamációs jogot biztosít használtautó vásárláskor (motor, lakóautó és hajó esetén is) a vevő számára.

  • Magánszemélytől vásárolt autók esetében 2 évig

  • Kereskedésből vásárolt autók esetében 5 évig

 

A reklamáció joga akkor illet meg minket, ha a megvásárolt jármű rosszabb állapotban van, mint azt a vásárláskor a jármű korából, futásteljesítményéből és az eladó által nyújtott információkból következtetni lehetett.

Amennyiben egy hibáról az eladó és a vevő is tudott, vagy egyértelműen látható volt, úgy arra vonatkozóan utólag nem lehet reklamálni. Néhány esetben magánszemély adhat el úgy autót, amikor belefoglalja a szerződésbe a fogyasztóvédelmi törvény 19 §-áról való lemondást (eladó nem felelős a hibákért), viszont ez sem mentesíti az alól a felelősség alól, miszerint visszatartott fontos információk miatt nem volt tudomása a vevőnek az autó valós állapotáról.

Amennyiben úgy érezzük, sokkal rosszabb állapotú az autó, mint amire számítottunk, úgy igénybe vehetünk külső szakértőt, aki értékeli a hibát és felbecsüli a javítási költségeket. A szakértői díj költsége minket terhel, de visszaigényelhetjük az eladótól, ha "megnyerjük" az ügyet.

Mit igényelhetünk a reklamáció során?

  • Javítás: Az eladó kétszer próbálhatja meg kijavítani a hibát. Amennyiben kereskedésben vásároltunk, és a javítási idő egy hétnél hosszabb, úgy csereautót kell biztosítaniuk (magánszemélyre nem vonatkozik).

  • Árkedvezmény, amennyiben a hiba nem javítható.

  • Ha a hiba jelentős, úgy kérhetjük az adásvétel törlését (az eladónak viszont joga van a hiba kijavítására tett kétszeri kísérlethez).

  • Másik, megfelelő autó, amennyiben kereskedésből vásároltunk.

  • Kompenzáció abban az esetben, ha a javításokat mi végeztetjük el, és utólag kérjük a számlák kifizetését.

  • Vásárlástól való elállás, de ez magánszemélyek esetében nem lehetséges és a kereskedések díjat számíthatnak fel ez esetben.

 

Mit tehetünk, ha az eladó nem ismeri el a reklamációnkat?

Küldjünk hivatalos írásos reklamációs levelet.

Amennyiben ez sem sikeres vagy nem érkezik rá válasz, úgy vonjuk be a Fogyasztóvédelmi Felügyelőséget közvetítőként.

bottom of page