top of page

Buszsofőr 2

Interjú Beatrix Repai tagunkkal.

Hol dolgozol jelenleg?


Az Unibuss cégnél dolgozom buszvezetőként Bekkestuában, ez Oslotól 15 km-re található.


Milyen munkatapasztalattal rendelkezel?


Eredetileg logisztikai és kereskedelmi végzettségem van, Budapesten a Dreher cégnél dolgoztam. Hagyományos hétfőtől péntekig, 8-tól fél 5-ig tartó irodai munkáim voltak, semmi nagyautós vezetési gyakorlatom nem volt. 2016-ban döntöttem el, hogy el akarom hagyni Magyarországot. Úgy gondoltam, hogy az eredeti szakmáimban nehezebb lenne elhelyezkedni, ezért szakmát kellett váltanom és nyelvet kellett tanulnom.


Mikor érkeztél Norvégiába? Hogyan zajlott a kiköltözés?


2018 szeptemberében költöztünk, de előtte augusztusban voltunk állásinterjún. Megkaptuk az állást, de csak egy munkaadói szándéknyilatkozat volt a kezünkben, a kezdetekben ez is sokat jelentett. Autóval jöttünk ki, és tulajdonképpen ami befért a kocsiba, az volt mindenem, azon kívül mindent eladtam, odaadtam.

Lakást bérelni amolyan hagyományos módon nem olyan egyszerű, szükség van hozzá munkaszerződésre és bankszámlára. Tehát ez akkor még lehetetlen volt, ezért airbnb-n keresztül béreltünk ketten egy teljes lakást, de ez nagyon drága volt az itteni bérleti díjakhoz képest. (Kb 55 m2 volt 16e nok/hó) Mivel régi vágyam teljesült azzal ,hogy ide öltöztem, nem volt nehéz megszokni az új környezetet, de a gyerekeim hiányoztak. Nélkülük indultam el, hogy biztos alapokat építsek, például kellett egy minimum két hálószobás bérlemény, aláírt, állandó, 100%-os ún. fast munkaszerződés és a fiam részére iratok, kapcsolat az iskolával. Szerencsém volt, mert egy nagyon kedves barátnőm, Detti Szeplaki, akinek az interjúját már korábban olvashattátok, rengeteg tanáccsal látott el, felhívta a figyelmem az összes kiskapura, így nem ért olyan meglepetés, amit ne tudtam volna megoldani. A UDI-os regisztráció abban az időben szinte havonta, kéthavonta változott, időpontot hetekkel előre kellett kérni, ebben is kaptunk segítséget egy akkoriban ebben a garázsban dolgozó magyar házaspártól. Jó volt, hogy valamennyire már beszéltem norvégul, kellett az ügyintézéshez. Ez volt az első tanácsa, hogy tanuljam a nyelvet, anélkül ne is induljak el, illetve a pénz, ami itt rohamos léptékben fogy. Én 2,5 millió forinttal indultam el, ez elég volt az Airbnb bérléshez 3 hónapra, élelemre és ha jól emlékszem, a kjøreseddel került párszáz koronába orvosi vizsgálattal, és valamennyi maradt az új bérlemény depositumába. De sokáig sokként ért, hogy egy 700g-os kenyér kb. 1300 Ft.


Hogyan találtad meg az első munkahelyed?


Eredetileg Trondheimbe szerettem volna menni, ezért be is adtam személyesen egy önéletrajzot 2018 nyarán egy trondheimi garázsba, de azon még magyar telefonszám és cím volt, szóba se álltak velem. Aztán egy ismerősömtől megkaptam a bemanningsleder elérhetőségét abban a garázsban, ahol most is dolgozom (akkor még Norgesbuss volt). Írtam neki egy emailt, küldtem önéletrajzot és szerencsémre kaptam egy interjúidőpontot.

Abban az időben hárman is voltunk magyarok (két férfiú és én), akik a kiköltözést tervezgették, kapcsolatba léptünk egymással, és összehangoltuk a dolgainkat, egyszerre jöttünk interjúra. Mindhárman kaptunk állást, az egyik srác viszont csak fél éves megbízást kapott, mert csak angolul beszélt, később ő visszavonta a jelentkezését. Mi ketten viszont állandó szerződést kaptunk 3 hónapos próbaidővel.


Milyen nyelvtudás és végzettség volt szükséges a pozícióhoz?


Kb. A2 nyelvtudásom volt akkor, hirdetés nem volt, így kritérium sem, hogy milyen szintű nyelvtudással vesznek fel. Az interjún beszélgettünk átlagos illetve a munkához kapcsolódó dolgokról, ezen a språktesten 10 pontból 8-at sikerült elérni.

A magyar jogosítványt itt ugyanúgy elfogadják a hivatásos állásban is, 5 év után kötelező lesz norvég jogosítványra lecserélni. Kell ezen kívül a “kis kék lapocska”, a kjøreseddel, ami jogosultságot ad utasszállitásra, csak itt tudod megcsináltatni, orvosi vizsgálat és igazolás kell, a rendőrség állítja ki, kb 2 hét alatt érkezik lakcímre.


Milyen bruttó órabéred vagy éves béred van?


A fizetés az ún. „Bussbransjeavtale” alapján mindenkinek ugyanannyi, sávos, igazolt gyakorlat függvényében emelkedik. Ezek bruttó bérek. Külföldiként csak jogosítványom van, Norvégiában szakmaként is el lehet végezni, és ezzel az igazolással magasabb bért fizetnek. Ez a fagbrev.


0‐3 év

  • Med fagbrev kr 31 153

  • Uten fagbrev kr 29 523

3‐6 év

  • Med fagbrev kr 31 968

  • Uten fagbrev kr 30 338

6‐9 év

  • Med fagbrev kr 32 457

  • Uten fagbrev kr 30 827

9 év +

  • Med fagbrev kr 32 946

  • Uten fagbrev kr 31 316


Milyen béren kívüli juttatásokat kapsz?


Kedvezményesen igényelhetnek magamnak és a családtagjaimnak frikortot, ez tulajdonképpen egy éves bérlet, én havi 50 nok-ot fizetek/kártya.


Van-e túlóra? Fizetett vagy lecsúsztatható?


Van lehetőség túlórázni annyit, amennyi a vezetési időbe a jogszabályok alapján belefér. Lehet választani, hogy lecsúsztatom majd később vagy kérem kifizetni. Kifizetésekor 25%, 40% és 100%-os pótélkot kapunk függően attól, hogy hétközben, hétvégén, nappali vagy éjszakai műszakot, ünnepnapot kaptál


Milyen hátrányai, nehézségei vannak a munkádnak?


Hátránya, amit én nem tudok megszokni, hogy össze-vissza is dolgoztathat, mivel 3 műszakos munkarend van és ennek keveréke egy héten belül is előfordulhat. A norvég vezetési szokások merőben mások, át kellett venni ezt a ritmust, és újra kellett tanulni a többi forgalomban közlekedő reakcióját a gyalogosoktól kezdve. Teljesen kiszámíthatatlanok, mert sok esetben egyedi módon értelmezik a KRESZ szabályait. Ebbe most nem akarok részletesen belemenni, sokáig sok türelemre volt szükségem.

Az utasok rengeteg, számomra egyértelmű kérdést tesznek fel, amelyet pl a buszmegállóba kihelyezett tábláról is elolvashatnának. Talán ez nem annyira hátrány, hogy segíteni kell nekik, mert szívesen megteszem, de néha erőszakosan elvárják, ami viszont zavaró tud lenni, főleg, ha késésben vagyok.

A sok ülés lumbágót, isiászt (ülőideg gyulladást) okozhat.

Sok a keskeny út, télen az útviszonyoknak megfelelően kell tudni vezetni, maximális odafigyelést és koncentrációt igényel ilyenkor a munka. Tavaly télen városban, napfelkeltekor alakult ki olyan helyzet, hogy a pára mindenhol tükörjéggé fagyott egy óra alatt, észénél kell lenni, mert nagyon könnyen irányíthatatlanná válik a busz, nagy felelősség utasokat szállitani.


Mi az, amit szeretsz a munkádban?


Szeretem, hogy folyamatos mozgásban vagyok. Nagyon jó, hogy vidéken is vezetünk, a táj minden nap más arcát mutatja, rengetegszer találkozunk szarvassal, őzzel, rókával. Olyan szakmám van, amivel bárhol el tudok helyezkedni, nincs anyagi bizonytalanság. Olyan országban dolgozhatok, ahol nemek közötti esélyegyenlőség van, sokszor kapok kedves megjegyzéseket, örülnek, hogy velem utazhatnak.


Van-e a jelenlegi pozíciódban fejlődési lehetőség?


Egyre jobban teret hódítanak az egész országban az elektromos buszok, Norvégia élen jár a környezetvédelem terén. Törekednek arra, hogy a közeljövőben az egész országban csak és kizárólag elektromos buszok legyenek. Jelenleg a garázsban, ahol dolgozom, 78 buszból 23 elektromos. Ezeket csak képzés után lehet vezetni. Én ezen a képzésen már részt vettem, így nem csak a két tengelyes és csuklós buszokra tudnak beosztani. Továbbá a gyermekszállitás, iskolabusz külön kategória, sokan nem szívesen foglalkoznak ezzel, mert jobban oda kell figyelni. A garázsnak rendszeres iskolajárata van egy éven keresztül, az induláskor volt szerencsém ezt is megtanulni.


Milyen személyes tanácsod lenne azok számára, akik most fontolgatják a munkakeresést ebben a munkakörben?


Nagyon nagy igény van buszsofőrökre. Ennek ellenére magasak az elvárások.

Érdemes kijönni előtte egy-két hétre tájékozódni, beszélni valakivel a kiszemelt garázsban. Fontos a jó nyelvtudás, sok pénz az induláshoz, hónapokkal, akár évekkel előre tervezni.

Ha nyelvtudás, jogosítvány, pénz, norvég cím és telefonszám van, akkor bárki sikerrel járhat.

bottom of page