top of page

Konduktor

Csoporttagunk egy magánóvodában dolgozik Trondheim kommuneben, emellett pedig privát praxisban is tevékenykedik.

Milyen munkatapasztalattal rendelkeztél Norvégia előtt?


Mikor kijöttem konduktor, általános iskolai tanító diplomával és angol középfokú nyelvvizsgával rendelkeztem. Azóta már lettt egy rakás más képzettségem és végzetttségem is.


Mikor érkeztél Norvégiába?


Először 2009-ben érkeztem Norvégiába, közben két évet töltöttem Svédországban, majd 2014-től ismét Norvégiában dolgozom.


Hogyan találad meg az első munkahelyed Norvégiában?


Otthonról egy konduktori álláshírdető hálózaton keresztül kaptam munkát. Ők segítettek szállást meg a papírokatt intézni. Párommal együtt költöztünk ki egyszerre. Mind a kétt kikölttözés alkalmával kaptunk segítséget a cégtől, mert ugyanahhoz a céghez jöttem vissza 2014-ben (visszahívtak).


Milyen szintű nyelvtudás volt szükséges az első norvégiai munkahelyeden?


Angol nyelvtudással vettek fel, mivel nagyon speciális konduktori végzettség (akkoriban csak Magyarországon és Angliában volt hasonló képzés), de elvárás volt, hogy megtanuljam a norvégot, hogy egy idő után norvégul tudjam végezni a munkám.


Milyen órabéred vagy éves béred van?


Jelenleg a bérezésem a “spesialpedagog” legmagasabb sávjába esik: «med hovedansvar» kategóriába, immár 10+ évnyi tapasztalattal a hátam mögött. Norvégiában nincs a konduktoroknak (itt habiliteringspedagog a megfelelő megnevezés) megfelelő kategória, így a bérezésünk attól függ, hogy milyen pozícióban és szakmában tudunk ezzel a végzettséggel elhelyezkedni.


Milyen béren kívüli juttatásaid vannak?


A kisfiam miatt anno kaptam ammefri-t (szoptatási szabadság), illetve van szemészeti ellátáts.


Jellemző-e a túlóra? Ha igen, hogyan kezelik?


Igen, jellemző, mert a személyes megbeszélések általában esténként vannak, illetve a planleggingsdag (tervezés napja) is plusz óra nekem, mert nem 100%-ban dolgzom. Egyénileg van meghatározva, hogy ki, hogyan kapja meg a túlóráit. Én választhatok, hogy kérem-e a kifizetést, vagy kiveszem. Kivenni természetesen csak előre megbeszélve tudom, illetve ha nem jelzem előre, akkor automatikusan kifizetik.


Milyen hátrányai, nehézségei vannak a munkádnak?


Huh, ez nehéz kérdés. Én alapvetően elégedett vagyok a munkahelyemmel, meg a jelenlegi munkámmal. Nehézség az lehet, hogy a pedagógiai nézeteltérések megnehezítik a munkát. Amikor az ember gyerekekkel foglalkozik, akkor egy esetleges problémás kollégát eltávolítani a munkahelyről nem olyan egyszerű. Pl. ha az ember felvesz egy pedagógust, majd kiderül, hogy a pedagógus nemcsak hogy nemm illik bele az ovi személetébe, hanem a döntései, gyerekekkel való interakciójának minősége megkérdőjelezhető, akkor sem lehet csak úgy elmozdítani a pozíciójából. Ebben az esettben hiába pozitív dolog, hogy itt Norvégiában nehéz elveszíteni egy állást, mégis amíg a folyamat zajlik, addig a gyerekek és a kollégák is komoly kihívásokkal néznek szembe.


Milyen személyes tanácsod lenne azok számára, akik most fontolgatják a munkakeresést ebben a foglalkozási körben?


Kondoktorként érdemes körbenézni a kifejezetten konduktív pedagógiával foglalkozó cégek körében, és nem csak Norvégiában, hanem Svédországban is. Ha nem ilyen intézmményben akar az ember elhelyezkedni, akkor elengedhetetlen a norvég nyelvtudás, viszont érdemes a helyettesi pozíciókra (vikar, tilkallingsvikar) is fókuszálni. Ezekre ugyanis állandó igény van, és lehetőséget nyújt, hogy az ember akár állandó álláshoz is jusson ilyen úton (ovi, iskola, napközi stb.).

bottom of page