A norvég kormány január 27-én közzétett új légiközlekedési stratégiája szerint már jövő évtől szeretnének látni elektromos repülőket a légiforgalomban.
A Widerøe Zero vezérigazgatója, Andreas Kollbye Aks szerint az elektromos járművek teljesen új formát hozhatnak a társadalmi mobilitásban: akár komputakat is helyettesíthetnek majd.
A társaság most egy új hibrid, Embraer gyártású járművet tesztel, ami ráadásul átmenet a repülőgép és a helikopter között: úgy száll fel és le, mint egy helikopter, ezért rendkívül kis hely is elég a landolásához. A gyártó azzal számol, hogy 2027-re már jóváhagyhatják utasszállításra az ilyen típusú járműveit, és kezdetben 4, később akár 8 utast is szállíthatnak majd.
Az első elektromos repülők Rogalandban állhatnak forgalomba (ezzel elsők lesznek egész Skandináviában), ahol magas a lakosság száma, és az emberek viszonylag nagy területen, szétszóródva élnek. Egy ilyen jármű jelentősen lerövidítheti az utazási időt: például Stavanger-Haugesund között 90 perc időmegtakarítást jelentene, kisrepülővel mindössze fél óra lenne az út. A stavangeri repülőtér igazgatója Anette Sigmundstad is hisz ebben az új projektben és támogatja azt. Szerinte az Avinor szerepe az, hogy amikor az új technológia megérkezik, akkor a repülőtér infrastruktúrájával készen álljon az összes ilyen alacsony- és zéró kibocsátású repüléssel kapcsolatos projekt ösztönzésére.
Egy ilyen jármű akár kisebb szigeteket is összeköthetne a szárazfölddel, és a tulajdonosok akár nyaralólátogatásra is használhatnák, ez valószínűleg olcsóbb lenne, mint egy helikopter. Továbbá Kollbye Aks szerint még a magas áramár ellenére is sokkal energiahatékonyabb lenne ez az új megoldás.
Forrás: NRK
Comments