Az E39-es alagutat tavaly közel 100 alkalommal zárták le
- Bettina Pal
- febr. 16.
- 1 perc olvasás

Norvégia legforgalmasabb tenger alatti közúti alagútját, a Byfjord-alagutat tavaly 96 alkalommal, az előző évben pedig 78-szor zárták le. Négy év alatt összesen 260 lezárás történt.
Hedda Marie Pytte a Byfjord- és a Mastrafjord-alagút között él, így akár délre, akár északra akar menni, mindenképpen át kell haladnia valamelyiken.
– Amikor több mint öt órán át le van zárva, és a gyerekek a másik oldalon ragadnak, az hatalmas problémát jelent – mondja.
Kevés baleset, sok műszaki hiba
A tavalyi lezárások többségét nem balesetek, hanem lerobbant járművek, mentések és az útra kerülő tárgyak okozták. Néhány esetben még vécészünet vagy defekt miatt is lezárásra került az alagút.
A lezárások hatását a fuvarozó cégek is érzik.
– A szállítmányok késnek, a sofőrök munkaideje nő – mondja Egil Torgersen, a Rennesøy Trafikk ügyvezetője.
Megoldás lehet a közlekedési lámpák telepítése
A Statens Vegvesen (Állami Közútkezelő) idén tavasszal közlekedési lámpákat telepít a két alagútba, hogy ne kelljen teljesen lezárni őket, csak a felfelé haladó sávokat. Bíznak benne, hogy ez csökkenti a lezárások számát, de ezzel kapcsolatos tapasztalatuk Rogalandban még nincs.
Új alagút 2033-ra
A Byfjord- és a Mastrafjord-alagutakat a Rogfast alagút váltja majd fel 2033-ban. Ez lesz a világ leghosszabb tenger alatti közúti alagútja, 5%-os emelkedővel, ami kevésbé terheli a járműveket. Azonban van, aki szkeptikus, és úgy érzi, hogy ha csak egy papírdarab is az útra kerül, máris lezárják az alagutat.
Orbán-Kereki Renáta
Forrás: NRK
Comments