A tavalyi év legnépszerűbb influenszerei által megosztott tartalmak közül majdnem minden másodikban van reklám, és minden harmadik a dohányzáshoz, az alkoholhoz, külső megjelenéshez, szexualitáshoz vagy az erőszakhoz kapcsolódik.
- A gyerekek és a fiatalok olyan életkorban vannak, amikor még sebezhetőek, és sokan még bizonytalanok önmagukban. Éppen ezért könnyebben tudják őket befolyásolni az influenszerek, különösen azok, akikkel azonosulni tudnak – mondta Mari Velsand, a Medietilsynet igazgatója.
A Retriever által a Medietilsynet számára készített felmérés alapján a legnépszerűbb influenszerek által megosztott tartalmak 45%-ában szerepel reklám. A jelentést az oslói Kulturhusetben mutatták be csütörtökön. Ez az első alkalom, hogy a hatóságok megnézik, hogy az influenszerek milyen tartalmakat osztanak meg valójában, és nem csak a gyerekek és fiatalok beszámolóját veszik alapul.
A felmérés 12 külföldi és 10 norvég influenszer tartalmán alapul – 12 férfit és 10 nőt, összesen 812 bejegyzést vizsgál. Ők azok az influenszerek, akiket a tavalyi évben a legtöbb 9 és 18 év közötti gyerek és fiatal követett. Összesen 704 millió követőjük van a Youtube-on és a Tiktokon.
Az eredmények alapján a 9 és 18 év közötti fiúk többnyire férfi influenszereket követnek, míg a lányok férfiakat és nőket egyaránt. A legtöbb férfi influenszer külföldi, míg a nők többsége norvég.
Míg a fiúknál az internetes játékokról készült videók („gaming”) a legnépszerűbbek, a lányok leginkább a mindennapi életet megörökítő vlogokat néznek.
A vizsgált tartalmak 33 százalékában található valamilyen módon erőszak, alkohol, dohányzás testtel kapcsolatos és/vagy szexuális tartalom. Vannak, akiknél még jellemzőbb, hogy ilyen tartalmaknak vannak kitéve. A 9 és 12 év közötti fiúk könnyen találkozhatnak animált erőszakos tartalommal az internetes játékokról készült videókban. A 13-18 éves lányok leginkább olyan influenszerekkel találkozhatnak, akik alkoholt isznak, vagy szexuális tartalmat osztanak meg, illetve túl lengén öltözöttek.
Az influenszerek leggyakrabban a saját márkájukat reklámozzák. Mind a fiúk, mind a lányok ki vannak téve a reklámoknak.
A tartalmak 17%-ában szerepel rejtett reklám, például saját márkás ruhákat viselnek a tartalomgyártók, vagy a képernyőn látszódik a termékek logója.
Velsand emlékeztetett, hogy tízből hét közösségi médiát használó gyerek és fiatal jelezte, hogy túl sok reklámmal találkoznak.
- Ezt mind a hirdetőknek, mind az influenszereknek komolyan kell venniük. Fontos, hogy egyértelműen lássák a gyerekek, hogy mi az, ami hirdetés – mondta Velstand.
A digitális szolgáltatásokról szóló törvény alapján (Digital, Services Act, DSA) egyszerűbbé válik az olyan tartalmak törlése, amelyek a nemzetközi jogszabályok alapján törvénysértők, és tilos lesz a kereskedelmi tartalmakkal a fiatal korúakat célozni.
Forrás: Nettavisen
コメント