A teherszállító járművek számára Oslóban 104 koronába, míg Trondheimben 88 koronába kerül(t) csúcsidőben egy fizetőkapun való átkelés, ez igen nagy megterhelés például a posta autói számára is. Most azok a járművek, amelyeknek zéró kibocsátásuk van (a biogáz-, elektromos-, illetve hidrogénmeghajtású járművek) ingyenesen keresztezhetik ezeket a kapukat. Ez a szabály Oslóban már szeptember 1-től érvényes, és hamarosan Trondheimben is életbe lép. Ezek után valószínűleg több nagyváros is követni fogja példájukat.
A kormány elrendelte, hogy a biogázzal üzemelő teherautók is ugyanabba a kategóriába essenek, mint az elektromos és hidrogénüzemű járművek, a Statens Vegvesennek ezért saját díjkategóriát kellett kidolgoznia ezekre a járművekre. Jelenleg Norvégiában 2000 ilyen jármű van, míg Svédországban 55000. Az Enova most támogatást is ad az ilyen járművek megvásárlására. Biogázt egyébként ételhulladékból, szennyvíziszapból, haltenyésztésből, illetve ipari szerves hulladékból lehet előállítani.
- Fontos a zéró kibocsátású járművek támogatása ahhoz, hogy a környezetszennyezést visszaszorítsuk a nagyvárosokba, és ennek egyik legjobb eszköze az ingyenes útdíj - mondja Kristin Dahlberg Hauge, Trondheim ipari, közlekedési és környezetvédelmi vezetője. Míg a személyautók károsanyag-kibocsátása 1990 és 2020 között 19%-kal csökkent, addig a teherjárműveké 78%-kal nőtt ugyanebben a periódusban Norvégiában.
A Posten Norge és a Lastebileierforbundet sokáig várt a foszilis járművek lecserelésével, jelenleg a postának csak 5 zéró kibocsátású járműve van Trøndelagban és Møre og Romsdalban. Vártak a politikai döntésre és a töltőhelyek kiépítésére (Trondheimben még csak egy biogáz töltőhely van), de az elmúlt években egyértelmű fejlődés figyelhető meg.
Forrás: NRK
Comments