top of page
Szerző képeBettina Pal

Felkerültek a szöges gumik – a busztársaságok igyekeznek elkerülni a téli káoszt


Kép: NRK


Az oslói és Oslo környéki tömegközlekedés tavaly télen kaotikusra sikerült, több ezer járatot töröltek és késéseket jelentettek. Idén télen valami változik. Az Oslóban közlekedő buszok közül sokra szöges gumikat szereltek fel.


A közelmúltban a Ruter lehetőséget adott a busztársaságoknak, hogy saját belátásuk szerint döntsenek arról, használnak-e szöges gumit. Korábban a busztársaságoknak engedélyt kellett kérniük, ha szöges gumikkal akartak közlekedni, mivel a legtöbb csuklós buszra négyévszakos gumikat szereltek.


A tavalyi tél azonban sok mindent megváltoztatott, a kialakult hókáoszok alatt sokan úgy vélték, hogy minden busznak szöges gumival kellene közlekednie. A Ruter és Oslo legnagyobb busztársasága, az Unibuss ezért Finnországban tesztelte a szöges gumikat, és az Unibuss ügyvezető igazgatója, Atle Rønning szerint a kapott eredmények ígéretesnek mutatkoztak.

A buszok hátsó kerekeit már októberben elkezdték szöges gumira cserélni, eddig a buszok körülbelül 70%-ával végeztek.


El akarják kerülni az újabb közlekedési káoszt

Az Unibuss vezetője elmondta, hogy az központban közlekedő összes, mintegy 183 csuklós busz szöges gumit kapott. A csuklós buszok hátsókerékhajtásúak, ezért azt remélik, hogy a szöges gumikkal jobb lesz a közlekedés a téli időszakban.

A Ruter és az Unibuss azt reméli, hogy ez segíteni fog zökkenőmentesen átvészelni a téli időszakot.


Nem akarják tönkretenni a szögeket

Fontos azonban megjegyezni, hogy nem minden busztársaság váltott szöges gumira. A Nobina, amely 276 buszt üzemeltet Oslo keleti részén, Lillestrømban és Follo-ban, még nem cserélte le a gumikat.


A Nobina kommunikációs munkatársa, Jonatan de Koter elmondta, hogy bár már megvásárolták a szöges gumikat, nem akarják tönkretenni a szögeket, így nem szeretnék azokat addig felszerelni, mielőtt igazán szükség lenne rájuk, mivel amikor nincs hó és jég, a szöges gumik rendkívül gyorsan kopnak.


Csak bizonyos járatokra raknak szöges gumit

A Vy közlekedési vállalatnél, amelynek a buszai szintén a Ruternél közlekednek, más a helyzet. Egyes járatokon ők már eddig is szöges gumikat használtak. A Vy kommunikációs vezetője, Åge-Christoffer Lundeby azt nyilatkozta, hogy ők már évek óta folyamatosan értékelik az időjárási viszonyokat és az egyes járatokat, így mindig olyan gumikat szerelnek fel a buszokra, amelyek a legjobban megfelelnek a járat körülményeinek.


Azt is elmondta, hogy tavaly télen több járaton is használtak szöges gumikat, leginkább az iskolai járatoknál, ahol sok a lejtő és nehézkes a közlekedés. Lundeby hozzátette, hogy most könnyebb dolguk van, mert már nem kell engedélyt kérniük.


A szöges gumik negatív oldala – megnövekedhet a levegő szennyezettsége

A Statens Vegvesen szerint a szöges gumik használata az egyik fő oka annak, hogy az aszfalt elkopik, és a levegőben megjelenik az útpor. Emiatt a szöges gumik használatának csökkentése fontos lépés a jobb levegőminőség eléréséhez Norvégia városaiban és településein.


Jelenleg nem minden busz közlekedik szöges gumival Oslóban és környékén, azonban az NRK kérdésére a Meteorológiai Intézet kiszámolta, hogy ha minden busz szöges gumikkal közlekedne, az jelentősen, mintegy 30%-kal növelné a levegő szennyezettségét a fővárosban.


Orbán-Kereki Renáta


Forrás: NRK

1 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése

Comments


bottom of page