Kép: Maja Mathisen / NRK
Erling Haaland történelmet írt. Nem arról van szó, hogy ő már május 7-én, egy nappal hamarabb letette a történelem érettségit. Hanem arról, hogy első valódi emberként bekerült a Clash of Clans nevű mobilos stratégiai játékba, ugyanis róla mintáztak egy új karaktert.
A Spillavhengighet Norge (Játékfüggőséggel foglalkozó norvég szervezet) szerint a játék bizonyos elemeiben nagyon emlékeztet a szerencsejátékra, és ez veszélyes. Magnus Pedersen, a szervezet tanácsadója szerint rendkívül szomorú és felesleges, hogy egy ilyen nagy nevű focista egy szerencsejátékos elemeket tartalmazó játékhoz adja arcát és nevét is. Ugyanis a Clash of Clans alapvetően ingyenes, de ha az ember gyorsabban akar benne haladni, akkor fizetnie kell, és ezt Pedersen szerint sokan meg is teszik. Az ilyesmi különösen népszerű a fiatalok körében, akiknek sokszor alapból nincsen sok pénze. Inger Line Hansen, a függőséggel küszködőkkel foglalkozó Actis főtitkára szerint a játékot fejlesztő Supercell részéről cinikus húzás egy ilyen példaképet berakni a játékba, mint Haaland. Ugyanis sokan nem azért fogják megvenni a karaktert, mert annyira szükségük van rá, hanem mert menő, és így nem érzik magukat kirekesztve. Welcome to vadkapitalizmus, fiatal barátaim. Ez kb. ugyanolyan jelenség, mint hogy Magyarországon június elejétől kezdve a McDonald’s (Németh Szilárd kedvéért Mekdánelc) egy különleges Szoboszlai Dominik-menüt fog árusítani a játékos kedvenc falatjaival.
Hansen szerint azért is aljas húzás a Supercell részéről, hogy belerakták Haalandot a játékukba, mert így is degeszre keresik magukat a mikrotranzakciókból és a játékfejlesztők kizsákmányolásából, ezzel a lépéssel pedig még egy kis plusz pénzt kihúznak a fiatal játékosok zsebéből. Majd azt is hozzáteszi, hogy szerinte Haaland más, ennél sokkal jobb célokra is használhatná a hírnevét, és Norvégia egyes számú futballsztárjának nem igazán jó az ítélőképessége. A focisták jó része egyébként nem egy akadémiai díszdoktor, de nem is ezért szeretjük őket. A Supercell közleményében annyit reagált, hogy kimondottan úgy tervezik meg a játékaikat, hogy eltántorítsák a felhasználókat a túlzásba vitt játéktól. Állításuk szerint az aktív játékosok 80%-a sosem költ egyetlen fillért sem mikrotranzakciók keretein belül. Mari Velsand, a Norvég Médiahatóság igazgatója az NRK-nak nyilatkozva kifejtette, hogy ők a felnőtt példaképeket arra szeretnék ösztönözni, hogy segítsenek a számítógépes játékokat befogadóbbá és biztonságosabbá tenni a gyerekek és a fiatalok számára. Szerinte még fontos az is, hogy a szülők nyílt, őszinte beszélgetéseket tudjanak folytatni gyerekeikkel az ilyen játékokról és veszélyeikről.
Kovács Ádám
Forrás: NRK
Comments