Kép: Freepik
Hát persze szó sincs arról, hogy esetleg ingyenessé akarná tenni a városvezetés az autózást, sőt, az ötlet alapja az, hogy még jobban dőljön az útdíj-lé, vagy legalábbis “igazságosabban” szedjék be az autósoktól. Az MDG (Zöld Párt) egy olyan rendszert szeretne, amelyben az útdíj mértéke a vezetett távolság függvényében vonódik le. Sirin Stav (MDG), azt oslói városvezetés környezetvédelmi bizottságának vezetője azt állítja, hogy “Mivel általában azok vezetnek a legtöbbet, akik a legtöbbet keresnek, ezért nekik is kéne többet fizetniük azoknál, mint akiknek kevesebb keret van erre. Így több bevételünk lesz, melyet a tömegközlekedés javítására, bicikli- és gyalogosutak építésére használhatunk fel, melyektől Oslo lakosságának többsége függ, különösen a szegényebb réteg.”
A “hogyan?” kérdés még megválaszolatlan, Stav azonban német és szingapúri példákra hivatkozik, ahol műholdas technológiával oldják ezt meg. Trondheimban is van már valami hasonló, úgyhogy Oslóban is jó lenne lépni az ügyben. Stav szerint így csökken majd a forgalom, a zaj, a szennyezés, a rendszer pedig igazságosabb és egyszerűbb lesz. Eme igazságosság kapcsán a VG megkérdezte Stavot, hogy mi lesz így az ingázókkal, mire Stav elismételte a fentebb már megírt argumentumokat és hozzátette, hogy szerinte az ingázók értékelni fogják ezt.
Jelenleg 83 útdíjellenőrző pont van Oslóban, amelyeNagk három útdíjgyűrűn oszlanak el. A Statens Vegvesen (Állami Közútkezelő) becslései szerint tavaly 15,2 milliárd koronát fizettünk be útdíjként.A kormány egyelőre nem akarja ezt az új megoldást, szerintük ugyanis a jelenlegi rendszer már így is elég rugalmas, és az egyes közigazgatási egységek így megfelelően tudják szabályozni a saját útdíjaikat.
Forrás: VG
Comments