Augusztus 15-én, hétfőn reggel fél 8-kor, amikor egy kőszállító teherautó és egy személyautó haladt át a Trondheim felé vezető E6-os főút melletti Tretten hídon, az hirtelen, 10 évvel a forgalomba helyezés után leszakadt. A főutat is lezárták, mert a híd egyszerűen ráesett. Személyi sérülés szerencsére nem történt, mindkét sofőrt kimentették.
A híd a második volt a sorban, 2016-ban a Perkolo híddal történt ugyanez, amikor egy faszállító teherautó haladt át egy hasonló, rétegelt ragasztott faszerkezetű hídon.
Az első reakció az volt: miért nem tanultunk a hibáinkból. Norvégia elismert mérnökújságjában, a Teknisk Ukeblad-ban egy szakértő testvérpár a problémát már röviddel a Perkolo híd tönkremenetele után megoldotta (a kommentszekcióban), ezt később a vizsgálat is igazolta. A Perkolo híd a maximális terhelésének 27%-a alatt szakadt le az üzembe helyezése után nem sokkal, vagyis egyértelmű mérnöki hiba okozta – egy faszerkezeti kapcsolat ment tönkre.
Természetesen a mostani esetnél is azonnal megírták a véleményüket, mely a többi szakértő véleményével is összhangban volt.
A hivatalos vizsgálat még nem zárult le, de megpróbáljuk összefoglalni a lehetséges okokat: Valami akkor szakad le, ha több hiba egymásra halmozódik, fatális hiba történik vagy valami fontos dologra nem gondoltak. A Tretten híd 10 évig állt a helyén, biztosan több nehéz jármű haladt át rajta, és pont idén júniusban át is vizsgálták, amely során semmi olyat nem találtak, ami aggodalomra adott volna okot. Erre hétfőn reggel egy 48 tonnás jármű alatt a híd leszakadt, holott a számítások szerint nehezebbet és többet is elbírt volna.
A válasz most is a faszerkezeti kapcsolatban keresendő, ami egymás mellett elhelyezett átmenő csavarokból áll. Ha a csavarok túl szorosan vannak, a fa átrepedhet, ami máris gyengíti a szerkezetet (gondoljunk rá, hogy azért szálirányban hasítjuk fel a fatuskót, mert ott a legkönnyebb). A másik hibaforrás a hibrid szerkezet alkalmazása, vagyis a függőleges acéloszlopok és a meglévő, fából készült elemek nem megfelelő együttdolgozása. Az alakváltozás, nem egyenletes hőtágulás úgynevezett befeszülést (tvangskrefter) eredményez, ami talán pont azon, a Norvégiában szokatlanul forró hétvégén végzetesen megyengítette a szerkezetet.
Az alábbi cikk szerint a híd megerősítésére korábban már tettek javaslatot, de azt végül nem, illetve csak részben végezték el:
Egyéb vélemények szerint egy hidat nem építésznek kellene rajzolnia, hanem mérnököknek kellene konstruálni esztétikai és az erőtani viselkedés megfelelő figyelembevételével. Ezt a véleményt azonnal magunkénak érezhetjük, ha végigpörgetjük a képeket az azóta lezárt és átvizsgálásra kerülő 14 hasonló hídról.
Comentarios