Kép: BÅRD NAFSTAD / NRK
Kedves oslóiak! Emlékeznek a tavalyi télre, amiben egyébként még bőven benne vagyunk? Nos, úgy néz ki, hogy ez a tél lesz az, ami a város tömegközlekedésének hajlott gerincét teljesen derékba töri, hogy ilyen borzasztó képzavarral éljek. Év elején kiderült, hogy a Ruter buszállománya nem igazán bírja a telet, ez pedig egy olyan országban, ahol az év 12 hónapjából olyan 6-7 hónap a tél, nem igazán kifizetődő.
A városvezetés berendelte a Ruter vezetését, és belengettek egy pénzbírságot, amiért a tömegközlekedési cég nem teljesítette az egyetlen feladatát, amit teljesítenie kéne, vagyis nem biztosította a tömegközlekedést a város lakóinak. A pénzbírság azonban végül elmaradt, mert a Ruter buszainak kb. 70 százalékát szolgáltató Unibuss anyagi szénája olyan rosszul áll, hogy egy ilyen büntetés a végét is jelenthetné a cégnek. A helyzet viszont az, hogy még a büntetés elmaradása mellett is elég kérdéses, hogy az Unibuss megmarad-e?
Ez a kérdés az apropója a jelenlegi vészharang-kongatásnak. A közlekedési bizottság vezetője, Sirin Stav (MDG/Zöld párt) kiemelt fontosságú ülésre invitálta Marit Veát, a (Venstre/Bal párt) közlekedésért felelős testületi tagját. Az ülésezés célja, hogy a közlekedési bizottság megtudja, van-e terv arra az esetre, ha az Unibuss úgy döntene, hogy összeomlik, és ha van, akkor az mégis mi?
Vea többször hangoztatta már, hogy a városvezetésnek van terve a worst case scenario megoldására, meg úgy minden scenariora általában, de konkrétum a témában még nem hangzott el. A meetingen a téli helyzet kiértékelését tűzik ki célul, és az eredménytől függően döntenek majd potenciális szankciókról a Ruter irányába.
A dolog pikantériája, hogy tavaly októberig pont Sirin Stav volt a közlekedési felelős, úgyhogy felmerül a kérdés, hogy mennyi az ő felelőssége a kialakult helyzetben. Erről azonban még nem nyilatkozott, és az NRK kérdését azzal hárította el, hogy majd a kiértékelés után ez kiderül.
Hartvig Márton
Forrás: NRK
Comments