Harcban állnak egymással a Norwegian és a jövő évi költségvetési tervezet csapatai. Az ok a reptereket üzemeltető Avinor hosszabb ideje fennálló, mintegy 1,7 milliárd koronás vesztesége. A kormány úgy véli, hogy ezt a lyukat megemelt reptéri illetékkel lehet betömni (kb. 2 milliárd koronás költséggel), míg a Norwegian szerint ez ahhoz fog vezetni, hogy ismét emelni kell a jegyárakat, mivel ez a reptéri illeték 50%-os emelését jelenti.
A Norwegian külföldön terjeszkedni próbál, miközben a tervezett intézkedés a belföldi járatokat rosszabb helyzetbe hozza, ami ezek számának csökkenéséhez is vezethet, mivel gazdaságtalanná válik a némelyik járat fenntartása, holott az ország több részében a repülés a tömegközlekedés része. Mellékesen munkahelyek megszűnését is okozhatja, ha a javaslat elfogadásra kerül. A SAS norvégiai részlege sem örülne ennek a változásnak.
A munkaadókat tömörítő NHO légiközlekedéssel foglalkozó csoportja szerint az Avinornak külső szakértők bevonásával át kellene szerveznie a vezetési struktúráját, ami az első lépés lehet egy fenntarthatóbb finanszírozás felé.
Az Avinor megérti, hogy a légiközlekedési vállalatok nem igazán örülnek annak, hogy rájuk hárítaná a kormányzat ezt a terhet (ami egyébként utasonként átlagosan 60 korona emelkedést jelentene a norvég reptereken).
A Közlekedési Minisztérium pedig mérlegeli mindkét fél érveit és kívánságait, és megpróbálnak még az év vége előtt döntésre jutni, miután a reptéri díjak megállapítása ennek az államigazgatási szervnek a hatáskörében van.
Mindeközben Svédország megszünteti a reptéri illetéket.
Hortobágyi Krisztina
Forrás: E24
Comments